דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
אוונגרד : חולמים ויוצרים טכנולוגיה

חולמים ויוצרים טכנולוגיה

בלב תל אביב, בתוך ספריית בית אריאלה המפורסמת, נמצא ה"מייקטק", מקום בו ילדים יכולים לחלום וליצור באמצעות טכנולוגיות חדשניות

מאת דין בינס, סטודנטית שנה ב' בבית ספר סמי עופר לתקשורת
 
'מייקטק' הוא מיזם שפותח על ידי ד"ר אורן צוקרמן, ראש ההתמחות האינטראקטיבית בתקשורת ומייסד ומנהל שותף של המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB) בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. המיזם נועד לשמש כמקום ליצירה חינמי לבני נוער, בו הם יוצרים פרויקטים פיזיים-דיגיטליים שונים. המרחב בו פועל המיזם הוקם כסביבה תומכת לאינטראקציה חברתית בין-גילאית, ללא הוראות וחוקים פורמליים. העשייה במייקטק שמה דגש על יצירה לעומת צריכה; לא משנה מה יוצרים, לא משנה האיכות, לא משנה השימוש בדוגמא של מישהו אחר כבסיס, הדבר היחיד שמשנה הוא שהתוצר יהיה אישי, של כל אחד ואחת מהילדים המבקרים במייקטק. בפן הדיגיטלי המייקטק מתבסס על טכנולוגיה מתקדמת, כדי לתת לנוער אומץ ותעוזה לקחת חלק ביצירתיות ולאפשר הבנה טובה יותר של העולם הדיגיטלי שסובב את כולנו. הפרויקט מבוסס כולו על תרומתה של משפחת פיין, על שם ד"ר שרה פיין ז"ל, שהייתה פסיכולוגית וסופרת. פיין התעניינה במיוחד באינטראקציה שבין בני האדם לטכנולוגיה והקדישה את הקריירה שלה לחקר הנושא.
 
maketechguf_2.jpg
 
דבר נוסף המייחד את מייקטק הוא שהיוצרים הצעירים שמגיעים למקום מקבלים ליווי ממנטורים הלומדים בתיכון עירוני א' בת"א וסטודנטים מבית ספר סמי עופר לתקשורת ומבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה בבינתחומי הרצליה. הסטודנטים ממלאים מספר תפקידים. הם אחראיים על התכנים המועברים במקום, על השיווק והפרסום, על ניהול המייקטק ועל הפן הפסיכולוגי שמתבטא במחקר תמידי.
 
"מתחילת הפעילות במייקטק חווינו תנועה ערה של בני ובנות נוער שמגיעים למקום כדי להעביר את שעות אחר הצהריים עם חבריהם, תוך כדי התנסות ביצירה דיגיטאלית מרתקת. בכל יום ישנם מבקרים חדשים, אך ישנם גם כאלה הפוקדים את המקום כדרך קבע ומגיעים לפחות פעם בשבוע ומרגישים בבית", מסבירה שחף רילסקי, סטודנטית שנה ג' בבית ספר סמי עופר לתקשורת ומנהלת הפרויקט. "זה הדבר שהכי משמח לראות במייקטק, שהפך להיות ה-מקום של בני ובנות הנוער, מקום עם אווירה נעימה ולא מלחיצה. מקום בו הם יכולים להיות עצמם, לדמיין, להביא לידי ביטוי את היצירתיות שלהם וליצור. אפשר ממש לראות את ההתקדמות של אלו המתמידים ואת ההשפעה שיש למקום עליהם".
 
המנטורים המדריכים את הילדים המגיעים למייקטק מידי יום הם למעשה תיכוניסטים, תלמידי כיתה י' בתיכון עירוני א' בתל אביב שלוקחים חלק במייקטק במסגרת פרויקט "מחויבות אישית". בני הנוער עברו כשמונה מפגשי הכשרה הנוגעים בכל תחומי הפעילות של המייקטק, כמו הדפסה בתלת-מימד, תוכנת סקראץ' ושימוש בערכות רובוטיקה ואלקטרוניקה שונות. בנוסף, הוכשרו התיכוניסטים להיות מדריכי נוער בהתאם לחזון ולערכי המייקטק.
 
בנווסף להכשרה, המנטורים לומדים הרבה בעצמם ומתמודדים עם אי-וודאות ואתגרים מדי יום. הם אחראיים על פיתוח פרויקטים משלהם, כתיבה לאתר המייקטק ולוקחים חלק בפעולות השיווק השונות. "המנטורים עושים עבודה נפלאה, מגלים אחריות וסבלנות ומצליחים לשלב בין נתינה לאחרים לפיתוח העצמי שלהם", מספרת רילסקי, שעברה איתם את כל התהליך, החל מהבחירה ועד לפעילות היומיומית של המנטורים. "ניתן לראות התפתחות אישית של המנטורים שמתפעלים את המייקטק תוך הפגנת אחריות רבה ונכונות לעזור ולהיות שם בשביל בני ובנות הנוער".
maketechguf_1.jpg
מלבד רילסקי, בצוות המייקטק המקצועי עובדים עוד שלושה סטודנטים: דפנה ספיר ורונה סדן מבית ספר סמי עופר לתקשורת ודוד בר-אל מבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה בבינתחומי. דפנה אחראית על שיווק המייקטק, רונה ודוד על תכני ההדרכה. כמו כן, דוד אחראי על מחקר במסגרת המעבדה לחדשנות במדיה (miLAB) בבית ספר סמי עופר לתקשורת.בדומה למנטורים, הסטודנטים קיבלו ליווי בהתחלה, אך למדו את הרוב תוך כדי הניסיון במקום עצמו.
 
"המקום מזמין ומעניק חוויה מהנה גם לילדים וגם לסטודנטים", מספר בר-אל, האחראי על  המחקר במייקטק. "למייקטק מגיעים ילדים ובני נוער בני הגיל 8 ל-14, רובם כבר מכירים את המקום ופעלו בו כבר פעמיים או יותר. "הוותיקים" כבר פועלים בצורה חופשית, והמשתמשים החדשים (המגיעים לראשונה) נתמכים על ידי הוותיקים וצוות המנטורים של המקום, המנטורים הם גם בני נוער שהוכשרו במקום וכחלק מהמחוייבות האישית שלהם מכוונים ומדריכים את המייקרים החדשים בעזרת כרטיסיות הדרכה  כך נוצרת עבודה חברתית או אישית. מהר מאוד הילדים, שהקונספט של המייקטק חדש להם, משתחררים ומתחילים להתנהג כאילו הם מבינים הכל ואפילו עוזרים לילדים אחרים".
 
בנוסף לעבודה במייקטק עצמו, בר-אל עובד כאחראי מחקר על המקום במסגרת לימודיו בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה. לאחרונה אף שלח בר-אל מחקר בשיתוף עם ד"ר צוקרמן לכנס העוסק בתחום זה בארה"ב. "למחקר יש שלושה תחומי עניין מרכזיים: החוויה שעוברת על המנטורים מתיכון עירוני א', כרטיסיות ההדרכה והתהליך שעובר הילד לאורך זמן, תוך כדי היצירה במייקטק. בנוסף, אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחות של המנטורים, הקשיים וגם הכיף שבעבודה. אנחנו רוצים בהמשך, ייתכן שאפילו כבר בסבב המנטורים הבא, לבדוק  איך השפיע עליהם הפרויקט באופן אישי וכיצד שינה אותם, לדוגמא בפן של בטחון עצמי או יכולות למידה בתוך בית הספר", מסביר בר-אל.
 
בר-אל מוסיף ואומר כייש בעולם דברים שדומים למייקטק אך נראים יותר כמו חוגים שההורים שולחים אליהם את הילדים אחר הצהריים. "במייקטק אומרים לילד להיכנס ולעשות מה שבא לו ומציעים לו פרויקטים מסוגים שונים. אנחנו רוצים לבחון נושא שאין הרבה ספרות מחקרית אודותיו - מה היתרונות והחסרונות בין מערך שהוא יותר מובנה למערך שהוא פחות מובנה. ד"ר צוקרמן דואג שהפעילות במייקטק תהיה כמה שיותר חופשית כדי שהילדים ירצו לבוא וליהנות. אנחנו רוצים לבחון מהו גבול החופש שהילדים צריכים לקבל, כמה מובניתצריכה להיות הפעילות כדי שהילדים לא ילכו לאיבוד".
 
בנוסף למייקטק התל אביבי, הצוות החל לעבוד על פתיחת סניפים נוספים בעקבות בקשות רבות המגיעות מערים שונות ברחבי הארץ. "השאיפה שלי היא לראות את המייקטק מתפתח כדי לאפשר לעוד בני ובנות נוער ליהנות מהחוויה בו. נשמח לראות את מייקטק בכל ספרייה מרכזית בישראל", אומרת רילסקי.
 
חדשנות, התנסות ויצירתיות. אלו שלושת המילים שמאפיינות את המייקטק, מקום שמביא אליו ילדים שצמאים להתנסות בטכנולוגיות שכמעט ולא ניתן למצוא בארץ. ומה בעתיד? אילו עוד פיתוחים והמצאות ייכנסו למקום המרתק הזה? כל מה שנשאר הוא רק להמתין ולצפות להפתעות מרתקות במיוחד.
 
לפרטים נוספים, ניתן לבקר באתר מייקטק בכתובת: http://maketec.org.il
 
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות

דואר אלקטרוני:  
אני מאשר קבלת ניוזלטר ועדכונים (דוא"ל, SMS)